Publicat pe

Tehnici de liniștire și de încurajare a auto-linistirii

Primele patru luni din viața copilului sunt lunile de aur în care se poate crea un atașament pozitiv, sănătos și sigur. Acum este perioada în care bebelușul are nevoie permanent de dumneavoastră, iar programul său este impredictibil.

În primele două luni, cel mai bine este să răspundeți imediat la nevoile copilului. După aceea, este momentul să începeți să observați și să lăsați curiozitatea să acționeze – asta înseamnă că acum copilul poate petrece ceva mai mult timp singur și poate începe să preia anumite părți ale procesului de adormire. 

Acum este momentul perfect în care să vă gândiți la principiile somnului și, împreună cu restul familiei, să conveniți asupra modului în care considerați că va funcționa cel mai bine somnul pe termen lung. În primele săptămâni, funcționăm în modul supraviețuire, după primele două luni puteți să vă asumați rapid rolul de lider și să începeți să creați atitudini și comportamente sănătoase în privința somnului. 

Multe dintre problemele de somn ale bebelușilor sunt generate de incapacitatea acestora de a se liniști singuri. Capacitatea de a se liniști singur vine natural pentru copilul care este lăsat să o dezvolte. 

Reguli de aur pentru a încuraja copilul să se liniștească singur:

  1. Creați un atașament care îi conferă senzația de siguranță în primele două luni. La vârsta aceasta, bebelușul are nevoie să îl țineți în brațe, să îl hrăniți, să îl iubiți și să îl îmbrățișați, să îl luați și pe el oriunde vă duceți, să simtă contactul cu pielea părinților, practic să îl țineți aproape toată ziua. În acest fel, se copilul dezvoltă încredere și senzația că este în siguranță. În acest fel, înțelege că, după ce a ieșit din pântecul confortabil al mamei, are de-a face cu lucruri pe care este curios să le învețe. Răspunzând imediat nevoilor sale, îl învățăm să se simtă confortabil și relaxat. Astfel, îi arătăm că este iubit și că lumea în care a venit este plină de bucurii și de dragoste. Părinți care pot crea un astfel de atașament pozitiv în primele luni se pot bucura apoi de un copil care are încredere să își dezvolte treptat capacitatea de a se liniști singur.
  2. Puneți copilul la culcare în pătuț. În afară de faptul că acesta este cel mai sigur loc în care ar trebui să doarmă nou-născutul, acest lucru îi permite copilului să învețe unde se întâmplă somnul de acum încolo. Copiii care dorm în locuri diferite nu vor avea ocazia de a dezvolta acel sentiment dulce, confortabil, de a merge la culcare într-un spațiu sigur. Nu vor ști la ce să se aștepte când este vorba despre somn și vor continua să se opună și să nu vrea să adoarmă. Pătuțul propriu este una dintre cele mai bune asocieri pozitive cu somnul care va ajuta copilul tot restul copilăriei sale.
  3. Creați o rutină consecventă a perioadei care precedă somnul somnului (pentru detalii, consultați secțiunea Rutina culcării).
  4. Slăbiți asocierea dintre hrănire și somn. Dacă, în primele luni, nou-născutul adoarme în timp ce este alăptat sau suge din biberon, acum este momentul să începeți să vă hrăniți copilul la începutul rutinei de somn și să îi permiteți să fie mai treaz atunci când îl puneți la culcare. Știu că la început pare dificil, mai ales dacă copilul adoarme numai când este alăptat sau hrănit cu biberonul, dar, credeți-mă, acum este momentul perfect pentru a-i da ocazia să adoarmă în pătuțul său. Îndepărtați cu blândețe sânul sau biberonul, plimbați-vă cu copilul în brațe în mediul său de somn, apoi puneți copilul încet în pătuț. Cu cât va înțelege mai repede că locul de somn este pătuțul său, cu atât îi va fi mai ușor să se liniștească singur.
  5. Asigurați-vă că este respectat programul de somn recomandat pentru vârsta copilului (consultați secțiunea Somnul scurt de zi, perioadele în care este treaz și ora de culcare). Un copil obosit nu va fi capabil să se liniștească singur, deoarece organismul său este plin de cortizol, și va deveni tot mai agitat. Scopul dumneavoastră este să pregătiți copilul de culcare atunci când este calm și relaxat, nu obosit.
  6. Nu lăsați copilul să plângă mai mult de un minut fără să fiți lângă el și să-l ajutați în primele patru luni. Nu are niciun sens să creați un moment de stres pentru bebelușul dumneavoastră atunci când învață să se liniștească singur. Permiteți-i să învețe cum să fie singur din ce în ce mai mult în fiecare zi. Măriți intervalele în care îl lăsați singur în pătuț, iar copilul se va adapta treptat și va învăța în mod pozitiv.
  7. Învățați să așteptați puțin. Cel mai important lucru acum (după primele 2 luni) este să învățați să așteptați puțin înainte de a reacționa la agitația copilului. Având ocazia să fie singur, copilul dumneavoastră va avea timp și spațiu să își dezvolte abilitățile de a se liniști singur. Dacă adoarme tot timpul în brațele părinților, în timp ce este alăptat sau hrănit cu biberonul, nu se va simți niciodată confortabil în pătuțul sau atunci când se trezește parțial în timpul nopții. Tratați-vă bebelușul cu respect și transformați procesul de adormire într-o rutină plăcută pentru toată lumea, nu într-o povară. Nu îl păcăliți să adoarmă, pentru că asta va deveni întotdeauna o problemă de somn.
  8. Puneți copilul treaz în pătuț. Începeți să puneți copilul în pătuț atunci când este somnoros, dar treaz, după rutină, cât mai repede posibil. La 6-8 săptămâni, copiii încep să formeze asocieri puternice, iar ceea ce facem la această vârstă se va consolida cu fiecare săptămână care trece. Treptat, lăsați să se estompeze orice asociere cu controlul exercitat de părinte pentru somn și aveți încredere că bebelușul dumneavoastră va învăța curând ce să facă ca să adoarmă. Cu cât reușiți asta mai repede, cu atât va fi mai ușor și pentru părinți, și pentru copil. Copilul care este dus la culcare în pătuț somnoros, dar treaz, are mai puține șanse să aibă nevoie să fie ajutat să se liniștească în timpul nopții față de un copil care este pus în pătuț complet adormit.
  9. Construiți o piramidă a ajutorului. Pe măsură ce copilul crește, lucrurile pe care le facem pentru a-l ajuta să adoarmă se schimbă radical. Învățați să fiți flexibili și nu continuați să faceți același lucru în mod repetat – ca să adoarmă copilul. Piramida ajutorului este asemănătoare ierarhizării nevoilor create de Maslow – adaptată pentru somn. Încercați să vă ocupați de motivele pentru care plânge copilul, pornind de la vârful piramidei și coborând pentru mult mai mult ajutor, dacă primele lucruri nu funcționează. Acordați suficient timp pentru fiecare etapă, astfel încât copilul să aibă spațiul pentru a învăța cum să se liniștească singur.

  1. Învățați-l să se joace de-a ascunselea. La vârsta aceasta, copiii au nevoie să învețe permanența lucrurilor – faptul că obiectele și lucrurile există chiar dacă ei nu le văd. Aceasta îi ajută foarte mult și să învețe cum să se simtă încrezători în pătuțul lor. Începeți un joc de-a ascunselea (vă ascundeți fața în palme, apoi luați mâinile și spuneți: Te văd!) în timp ce lăsați copilul în pat. Intrați și ieșiți din cameră de câteva ori. Adoptați un comportament jucăuș, zâmbiți și râdeți. Copilul va înțelege curând că nu e cazul să se sperie dacă nu o vede imediat pe mama timp de câteva secunde/minute.

Acum este cel mai bun moment să acționați pentru a preveni problemele de somn care pot apărea mai târziu. Am constatat în practică faptul că acei copii care învață cum să se liniștească singuri acum nu vor avea probleme semnificative cu somnul în viitor. Aceștia vor fi copiii care dorm adânc, sunt sănătoși și veseli. De asemenea, părinții lor vor avea mult mai mult timp și disponibilitate să le ofere dragoste și atenție în timpul zilei. Cel mai bine este ca atașamentul și senzația de siguranță să fie dezvoltate în timpul zilei. Noaptea este pentru somn, pentru toată lumea. Sănătatea mintală, dispoziția zilnică a mamei, a părinților tineri sunt întotdeauna influențate de nivelul de odihnă de care s-au bucurat sau, dimpotrivă, de lipsa de odihnă. Deficitul de somn poate avea o influență atât de dăunătoare asupra sănătății, încât există numeroase fenomene, precum melancolia postnatală, depresia sau alte probleme de dispoziție care apar numai în relație cu somnul necorespunzător. 

Acum este momentul perfect în care vă puteți ajuta copilul să deprindă practici de somn adecvate și să aveți o igienă a somnului sănătoasă, ca familie. 

Dacă aveți îndoieli privind modul în care puteți aplica toate acestea în primele luni, vă pot răspunde la întrebări printr-o consultație telefonică.

Documente incluse in pachet