Publicat pe

Reguli generale privind somnul la nou-născuți

Somnul de zi, intervalele de stat treaz și ora de culcare

Un element esențial care vă va ajuta atât pe dumneavoastră, cât și pe copil, este să înțelegeți că în primele patru luni, copilul dumneavoastră nu va adormi după un program strict. La vârsta aceasta, nou-născutul nu are un ritm circadian sau un ceas biologic intern, prin urmare nu are sens să vă străduiți să determinați copilul să doarmă după program.

Somnul copilului va fi indus de o nevoie intensă de somn, și va dormi pentru perioade mai scurte sau mai lungi pe parcursul zilei.

Regula celor 90 de minute

După primele câteva săptămâni, copilul va începe să se simtă somnoros la 80-90 de minute după ce s-a trezit. La vârsta aceasta este esențial să mențineți intervalele în copilul este treaz scurte. Nou-născuții au nevoie de foarte mult somn, și chiar dacă vi se pare ciudat să ajutați copilul să adoarmă din nou după un timp atât de scurt, este cel mai bun lucru pe care îl puteți face pentru somnul copilului în această etapă. Vreți să „prindeți“ acest interval al somnului perfect, astfel încât copilul dumneavoastră să nu devină excesiv de obosit. Dacă ratați acest interval, copilul poate deveni tot mai agitat.

Semne ale stării de somnolență: 

  • Activitate redusă – se uită în gol/se uită fix la un obiect
  • Interes redus față de mediu
  • Pleoapele pot fi îngreunate
  • Stare generală calmă

Semne ale oboselii excesive:

  • Cască
  • Trage de urechi sau de păr
  • Se freacă la ochi
  • Iritabilitate
  • Agitație
  • Plânsete

Este posibil să nu recunoașteți aceste semne de la bun început. Totuși, dacă sunteți atenți, vor deveni evidente, și veți ști când este intervalul perfect pentru a duce copilul la culcare. Dacă treceți de perioada de 90 de minute, veți constata curând că bebelușul adoarme cu dificultate, plânge mai mult, iar sistemul său nervos excesiv de stimulat îl va împiedica să doarmă cât trebuie.

Până la vârsta de patru luni, nu țineți niciodată bebelușul treaz mai mult de 90 de minute. Această regulă este modalitatea cea mai eficace de a îmbunătăți și menține un somn sănătos.

Începeți rutina somnului scurt de zi cu 15 minute înainte de finalul intervalului de 90 de minute, astfel încât să aveți timp să îi ajutați să se relaxeze înainte de a adormi din nou. Nu vă așteptați ca un copil luat din plină lumină în timpul zilei să adoarmă imediat. Lăsați cel puțin 10-15 minute în cadrul rutinei, pentru tranziția spre somn.

În primele două luni, veți vedea că bebelușul dă semne de somnolență după 40-60 de minute în care a fost treaz. Duceți bebelușul la culcare când vedeți primele semne. Conform recomandărilor, cu cât copilul este mai mic, cu atât mai scurt ar trebui să fie intervalul în care stă treaz.

Scurt ghid pentru durata intervalelor în care copilul este treaz:

VârstăInterval recomandat
0 – 1 lunimaximum 40 de minute interval în care copilul este treaz
1 – 2 lunimaximum 40-60 de minute interval în care copilul este treaz
2 – 3 lunimaximum 60-90 de minute interval în care copilul este treaz
3  – 4 lunimaximum 90-100 de minute interval în care copilul este treaz

Dacă săriți un episod de somn scurt în timpul zilei, acumulați zilnic deficit de somn. Episoadele de somn scurtate contribuie, de asemenea, la acumularea zilnică a deficitului de somn. Copiii care nu dorm bine ziua o să doarmă întotdeauna mai prost și noaptea. Nu vă așteptați ca bebelușul să recupereze somnul pierdut din timpul zilei printr-un somn bun noaptea. Asta se poate întâmpla ca excepție, niciodată ca regulă. Dacă sare peste intervale de somn la vârsta aceasta, copilul va fi obosit în mod cronic.

Rutina somnului scurt de zi

Rutina pe care o aplicați în timpul zilei poate fi asemănătoare cu rutina culcării de seară. Dacă eliminați baia, puteți scurta anumite părți ale acestei rutine. Factorul crucial este să mențineți întotdeauna o rutină a somnului de zi, chiar dacă vi se pare că nou-născutul nu are nevoie de somn în momentul respectiv. Este esențial să mențineți în mod consecvent rutina somnului de zi și de noapte după primele două luni.

Ora de culcare

Copiii sub vârsta de 6 săptămâni au ora de culcare între 21.00-23.00. Această vârstă este singura perioadă din primii lor ani de viață când au nevoie de o oră mai târzie de culcare.

După această vârstă, principalul obiectiv este să stabiliți o oră de culcare adecvată vârstei. Copilul, la rândul său, o să vă arate că îi este bine dacă merge la culcare mai devreme.

După vârsta de 6 săptămâni, puteți începe să duceți copilul la culcare cu 15 minute mai devreme în fiecare seară, astfel încât atunci când ajunge la 4-4,5 luni, copilul dumneavoastră merge la culcare în jurul orei 19.00.

Pentru ca ora de culcare seara să devină o oră adecvată vârstei, reduceți corespunzător episoadele de somn scurt din timpul zilei.

Ultimul somn scurt al zilei:

VârstăUltimul somn scurt al zilei
0 – 1 lunise termină cel târziu la 19.30
1 – 2 lunise termină cel târziu la 18.30
2 – 3 lunise termină cel târziu la 17.30
3 – 4 lunise termină cel târziu la 17.00

Dacă urmați aceste reguli, veți realiza curând că bebelușul dumneavoastră doarme mult mai mult și adoarme mult mai ușor. La început pare complicat, dar vă asigur că va deveni mai simplu foarte curând și că vă veți bucura de un copil sănătos, bine odihnit și calm.

Documente incluse in pachet