Publicat pe

Regresia de somn la 18 luni

Vârsta de 18 luni este perioada în care copilul începe să meargă și trece prin schimbări importante, atât din punct de vedere cognitiv, cât și al motricității. Dezvoltarea rapidă a copiilor la această vârstă poate crea premisele perfecte pentru un somn dezastruos.

De asemenea, regresia este asociată și tranziției de la 2 episoade de somn în timpul zilei la unul singur, una dintre cele mai dificile tranziții, din punctul meu de vedere. Acum, copilul trebuie să se odihnească dormind o singură dată pe zi, și o să dureze câteva săptămâni până când se obișnuiește total cu noul program.

Timp de câteva săptămâni, va trebui să compenseze culcându-se mai devreme, pentru a reuși să doarmă atât cât îi trebuie.

Dezvoltarea limbajului constituie, de asemenea, o componentă majoră a transformării prin care trece copilul în această perioadă. Activitatea neuronală a copilului se intensifică de la o zi la alta, pe măsură ce începe să articuleze tot mai multe cuvinte. Va simți nevoia să exerseze și ziua, și în timpul nopții.

Iată câteva reguli de aur care vă ajută și pe dumneavoastră și pe copil să treceți prin această tranziție:

  1. Mențineți programul recomandat pentru vârsta copilului și pentru tranziție. Puteți găsi mai multe informații în Ghidul tranziției de la 2 episoade de somn în timpul zilei la unul singur. Acum este perioada în care culcatul devreme este esențial pentru a avea un copil bine odihnit până când se obișnuiește să doarmă doar o dată în timpul zilei. Amintiți-vă că acum copilul doarme o singură dată în timpul zilei, iar orele pe care le dormea cu al doilea somn trebuie compensate dormind mai mult noaptea.
  2. Învățați să gestionați comportamentul copilului de testare a limitelor. Poate că ați observat că acum copilul începe să se comporte diferit și simțiți nevoia să faceți mai mult pentru a-l ajuta să se relaxeze și să se destindă pentru somn. Este în regulă să îl consolați ceva mai mult în etapa anxietății de separare, dar asigurați-vă că nu ajungeți la o rutină complet nouă a procesului de culcare pentru somnul de noapte. Încercați să mențineți aceeași abordare ca și înainte și oferiți copilului un program suficient de structurat încât să se simtă în siguranță. Nu este nevoie să creați o rutină complet diferită și, chiar dacă îi trebuie ceva mai mult să adoarmă, încercați să păstrați postura de lider și să îi stabiliți limite când este vorba despre ora de culcare. În timpul rutinei de culcare, interacțiunile trebuie să fie cât mai puțin zgomotoase și cât mai relaxante, evitați orice joacă sau încercările de a face copilul să râdă la trezire, dimineața.
  3. Vorbiți cu copilul despre pașii următori. Pe măsură ce copilul devine tot mai independent, este ideal să vorbiți cu el pe parcursul tuturor situațiilor prin care trece în timpul zilei, și la culcare. Țineți minte, sunteți sigurii care îl ghidează toată ziua. Aveți încredere și răbdare pentru a-i explica faptul că acum este momentul să doarmă. De exemplu: „Acum mergem în camera ta și reducem lumina, ca să poți să te relaxezi înainte de somn. Mămica o să-ți citească din cartea ta preferată și, după ce stinge lumina, o să adormi. O să adorm și eu imediat după tine.“ Asigurați-vă că rutina include multe îmbrățișări și dovezi de dragoste, iar copilul simte legătura cu părinții și se simte în siguranță, astfel încât se poate destinde pentru somn.
  4. Evitați crearea unor false soluții pentru somn. Dacă deja ați ajuns la etapa în care nu mai plimbați, legănați sau hrăniți copilul ca să adoarmă, ideal ar fi să mențineți aceste obiceiuri sănătoase, chiar dacă este ceva mai dificil în această etapă. Nu vreți să reveniți la acele false soluții pentru somn sau să creați unele noi, care vor avea ca rezultat și mai multe probleme cu somnul. Încercați să mențineți aceleași rutine și ore de culcare ca și înainte. Dacă copilul vă cere în mod repetat un pupic, biberonul, păturica, jucăria preferată, răspundeți-i doar o dată. Încercați să înțelegeți când vă testează limitele și când este o nevoie reală. Poate vă simțiți mai confortabil dacă răspundeți la două solicitări, dar fiți vigilenți când are solicitări multiple și asigurați-vă că îi spuneți că îi puteți oferi unul sau două lucruri, dar nu mai multe.
  5. Oferiți-i o jucărie de somn. Dacă copilul nu are deja una, acum este perioada perfectă să îl ajutați să se atașeze de o jucărie de somn. Opțiunea recomandată este un animăluț special, umplut cu un material moale cu o păturică, pe care copilul poate să îl țină în brațe când doarme în condiții de siguranță. Aceste jucării ajută cu anxietatea de separare și cu eliminarea vechilor obiceiuri, precum suptul degetului sau băutul din biberon până când adoarme.

 

Amintiți-vă că aceasta este o altă schimbare majoră în viața copilului și aveți încredere că vă veți adapta rapid. Aveți încredere că puteți fi liderul de care are nevoie copilul și curând veți uita de toate problemele prin care ați trecut în această perioadă.

Dacă respectați programul de somn recomandat și ghidul privind tranziția, poate că nici nu veți simți lupta cu somnul de la această vârstă. Este posibil ca și copilul să perceapă doar niște schimbări minore. Cu abordarea potrivită, le veți depăși imediat!

Documente incluse in pachet