Publicat pe

Prevenirea problemelor de somn

Dacă ați ajuns la partea aceasta a materialului, deja aveți un avantaj major și trebuie să vă felicit pentru că doriți să învățați mai multe despre somnul sănătos pe care îl poate avea copilul dumneavoastră.

Când vorbesc despre prevenirea problemelor de somn, mă refer la grupa de vârstă a nou-născuților. Acum aveți șansa extraordinară de a vă călăuzi copilul, de a-l ajuta să își dezvolte deprinderi pozitive și utile, de a crea un mediu perfect pentru ca nou-născutul să poată avea un somn sănătos.

Țineți cont de toate punctele de mai jos și vă garantez că micuțul dumneavoastră va dezvolta o atitudine sănătoasă față de somn și va fi un copil cu un somn de milioane:

  1. Consecvență – orice pași ați decide să respectați, fiți consecvenți. Copiii adoră rutina, tiparele, securitatea. Dacă vă transformați într-un părinte-lider și ieșiți din modul supraviețuire, copilul dumneavoastră va beneficia de un mediu sigur. În ceea ce privește somnul, unul dintre lucrurile cel mai puțin indicate pe care le puteți face este să transmiteți semnale confuze copilului – le numim confirmări intermitente – ceea ce înseamnă că uneori țineți copilul să doarmă la pieptul dumneavoastră, alteori îl puneți în pătuț sau uneori în așezați să doarmă în patul matrimonial al părinților. Copilul va fi confuz, nu va ști la ce să se aștepte în continuare și nu va reacționa niciodată bine atunci când încercați să îl ajutați să adoarmă. Inconsecvența face ca totul să fie mai dificil pentru copilul dumneavoastră. Consecvența este un factor esențial atunci când ajutați copilul să învețe ceva. Lumea va fi un foc mai plăcut pentru copilul dumneavoastră dacă părintele este un lider care îi dă senzația de siguranță.
  2. Așteptați puțin. Urmăriți-vă copilul cu curiozitate – nu presupuneți din start că are nevoie să fie hrănit, legănat sau plimbat pentru a se calma. Învățați să îl lăsați câteva momente înainte de a reacționa la orice nevoie a copilului, pentru a-l înțelege mai bine. Dați-i ocazia să învețe cum să fie singur câteva secunde. Dependența nu este un tip de atașament care conferă senzația de siguranță. Dacă în primele săptămâni bebelușul dumneavoastră are nevoie de atenție totală, pentru că trebuie să se adapteze la o nouă lume, cu fiecare săptămână care trece, devine mai curios și absoarbe ca un burete realitatea din jurul său. Lăsați-l câteva momente singur și bucurați-vă de aceste clipe, stând deoparte și privindu-l. Veți fi uimiți să îl vedeți cum învață să se distreze și singur și devine tot mai calm cu timpul, dacă îi dați ocazia să o facă.
  3. Învățați copilul să se liniștească singur. Dacă copilul nu are colici – va învăța singur să se liniștească, dacă îi dați ocazia – puneți-l în pătuț când este încă treaz, pentru a adormi singur. Bebelușul poate fi somnoros, deja pregătit pentru somn, după o rutină adecvată (consultați secțiunile Rutina somnului și Autocalmarea).

Dacă copilul are colici sau reflux și dă semne de disconfort fizic, este posibil să reușească să se liniștească singur pe la vârsta de 3-4 luni, după ce dispar aceste simptome fiziologice.

Acesta este unul dintre cei mai buni aliați pentru dumneavoastră și copilul dumneavoastră în prevenirea problemelor de somn. Un copil care știe cum să se liniștească singur va dormi întotdeauna mai mult, mai bine, și este mai puțin probabil să aibă probleme cu somnul în viitor. Acum este cel mai bun moment să îl învățați cum să se liniștească singur. Dacă îi permiteți copilului să se liniștească singur acum, nu veți fi nevoiți mai târziu să îl învățați cum să doarmă sau să gestionați regresii ale somnului. Copilul va avea tot ce îi trebuie pentru a se calma și a adormi în liniște, bucurându-se de confort.

Copilul dumneavoastră nu va învăța să se liniștească singur dacă îl hrăniți, legănați sau plimbați de fiecare dată ca să adoarmă. Dacă veți continua să faceți totul pentru a vă ajuta copilul să adoarmă, îi va fi dificil să adoarmă singur și să mențină somnul. Copiii care se trezesc frecvent noaptea, cei pentru care este foarte dificil să adoarmă și părinții lor duc cele mai crâncene bătălii la culcare, și sunt copiii care nu au fost niciodată lăsați să învețe să se liniștească singuri. 

  1. Oboseala este cel mai mare dușman al somnului. Copiii obosiți dorm foarte prost, se trezesc des în timpul nopții și se trezesc mai devreme dimineața. Copiii odihniți dorm mai mult, mai bine și se luptă mult mai puțin cu somnul. Oricât de contraintuitiv ar putea să pară, un copil obosit nu adoarme ușor. Atunci când copiii, în special nou-născuții, sunt obosiți, adică au stat treji mai mult timp decât poate organismul lor să gestioneze, vor secreta foarte mult cortizol – hormonul stresului – cel care îi ține într-o stare de alertă falsă. Vrem să învățăm semnele de oboseală și să respectăm întotdeauna durata în care copilul este treaz – astfel încât să putem menține un somn de bună calitate. Oboseala merge mână în mână cu stimularea excesivă, în special la copiii foarte mici. Asigurați-vă că nou-născutul este ținut într-un mediu calm înainte de somn, reduceți vizitele și vorbitul în timpul rutinei.
  2. Somnul rămâne în dormitor. Este ideal ca în primele luni de viață ale unui copil acesta să doarmă în dormitor, în pătuțul său. Nu este nicio problemă dacă, din când în când, copilul adoarme în mașină sau în brațele părinților. Este important să subliniem că somnul cel mai odihnitor are loc într-un mediu în care este întuneric, liniște, nu există mișcare. Somnul în alte locuri decât în pătuț nu va fi niciodată la fel de odihnitor. Creierul poate detecta mișcări și lumină în timpul somnului și, astfel, calitatea somnului va fi mult mai slabă dacă doarme pe drum. Dacă planificați să ieșiți din casă, este recomandabil să o faceți după prânz, astfel încât bebelușul să doarmă primul și al doilea somn de zi acasă. Al treilea somn scurt din timpul zilei este mai puțin fortifiant și poate avea loc și în altă parte decât acasă, dacă este necesar.

Mențineți ora de culcare devreme – după 6-8 săptămâni creierul copilului se dezvoltă, și acesta începe să aibă momente mai calme între episoadele de somn scurt. Acesta este momentul când ora de culcare scade la 19.00 sau chiar mai devreme. Oricât de dificil ar părea, este cel mai bun lucru pe care îl puteți face pentru copilul dumneavoastră. Fiecare jumătate de oră cu care depășiți ora la care au nevoie în mod natural să se culce se va reflecta într-un somn necorespunzător și într-un deficit de somn. Somnul, în prima parte a nopții, este cea mai miraculoasă călătorie pentru copilul dumneavoastră. Organismul copilului se regenerează, în faza de somn adânc secretă hormoni de creștere, iar celulele specializate din organism luptă în mod natural pentru a le omorî pe cele bolnave. Toate acestea se întâmplă în prima parte a nopții – până la 1-2 a.m. Cu cât culcăm mai târziu copilul, cu atât îi oferim organismului său mai puține șanse să se refacă.

Documente incluse in pachet