Publicat pe

Obiectivele somnului pentru copilul de 1-3 ani

Să înțelegem cum doarme copilul nostru

Acești ani sunt incredibili. Copilul devine acum mai curios, vocal, începe să meargă de-a bușilea, să meargă singur, își dezvoltă capacitatea cognitivă. În același timp, înțelege tot mai multe și vrea tot timpul să mai forțeze un pic limitele.

Ora de culcare devine o provocare pentru majoritatea părinților, deoarece copiii care până acum dormeau bine încep să aibă nevoie de mai mult timp pentru a adormi.

Dintre dificultățile majore pentru această grupă de vârstă, menționăm:

  • Copilul dumneavoastră nu vrea să meargă la culcare
  • Vrea să fiți prezenți alături de el perioade mai lungi înainte de a adormi
  • Începe să amâne ora de culcare cerând tot felul de lucruri
  • Se trezește prea devreme
  • Începe să aibă coșmaruri sau terori nocturne
  • Începe să refuze să doarmă în timpul zilei

Copiii de 1-3 ani mențin 2 episoade de somn în timpul zilei până în jurul vârstei de 15 luni, după care rămân doar la somnul de după-amiază.

Programul lor este mult mai previzibil, iar acum aveți mai mult timp pentru diferite activități între perioadele lor de somn.

Obiective pentru această grupă de vârstă

  1. Mențineți un atașament puternic și sănătos cu copilul. Chiar dacă a trecut de etapa de nou-născut și crește repede, tot este foarte important să petreceți timp de calitate cu copilul pe parcursul zilei. Atașamentul sănătos și solid joacă un rol important acum, când copilul începe să înțeleagă mai bine mediul în care trăiește și să dezvolte unele forme de anxietate de separare. Cu cât acest atașament se dezvoltă mai sănătos în timpul zilei, cu atât va fi mai ușor să stabiliți o abordare sănătoasă și pentru perioada nopții. Atașamentul adecvat este diferit de o relație de dependență. Cred cu tărie în nevoia copiilor de independență, autonomie și unul dintre cele mai bune lucruri pe care le putem oferi copiilor de la bun început este să îi încurajăm și să le dăm libertatea de a dezvolta comportamente sănătoase, autonome.
  1. Creați un mediu perfect pentru somn. Somnul depinde de mulți factori, iar mediul are un rol foarte important în rezolvarea problemei unui somn sănătos. Dacă nu ați făcut deja asta, acum este momentul să ajutați copilul să se simtă confortabil în camera în care doarme, în pat, în tot ce creează atmosfera din acea încăpere (pentru detalii, consultați secțiunea Organizarea mediului perfect pentru somn). Putem să ne așteptăm la un somn bun numai dacă ne asigurăm că am bifat toate punctele care conduc la un somn sănătos.
  1. Mențineți ora de culcare devreme și nu vă abateți de la ea. După 2 ani, nevoile de somn ale copilului dumneavoastră se schimbă, și cel mai bun lucru pe care îl puteți face dacă încercați să obțineți un somn mai lung și mai sănătos este să începeți să aplicați regula orei de culcare între 19.00-20.00. Acesta este intervalul orar cel mai bun pentru toți copiii în vârstă de 1-3 ani. Obișnuind copilul să se culce la această oră, îi oferiți cea mai bună ocazie pentru un somn odihnitor. Atunci când merge la culcare mai târziu – devine excesiv de obosit, organismul său este plin de cortizol (hormonul de stres) și nu poate să doarmă bine sau să adoarmă ușor (pentru detalii, consultați exemplele de program de somn pentru fiecare vârstă).
  1. Respectați nevoia de rutină a copilului. Copiii adoră tiparele. Este modul lor de a spune că, atunci când știu la ce să se aștepte, se simt în siguranță și confortabil. Începeți prin a crea o rutină a somnului (pentru detalii, consultați secțiunea Rutinele culcării) și aproximativ aceeași succesiune a activităților atunci când sunt treji.
  1. Începeți să lucrați la aspecte asociate somnului. Dacă doriți să îi oferiți copilului dumneavoastră ocazia de a avea un somn sănătos, trebuie să creați cele mai bune asocieri cu somnul cu putință. Cele mai bune asocieri cu somnul sunt cele pe care copilul dumneavoastră le poate controla pe tot parcursul somnului (pentru detalii, consultați secțiunea Aspecte asociate somnului).
  1. Înțelegeți tranziția somnului de zi. În cursul celui de-al doilea an de viață, copilul va trece de la 2 episoade de somn de zi la unul singur. Trebuie să învățați ce puteți face pentru a vă ajuta copilul să treacă cu ușurință peste această tranziție și să fie bine odihnit în acest proces (pentru detalii, consultați secțiunea Ghid pentru tranziția de la 2 episoade de somn de zi la unul singur).
  1. Aveți încredere în propriul copil. Copilul dumneavoastră poate deveni din ce în ce mai independent. Dacă aveți cunoștințele necesare și încrederea de a-l lăsa să învețe, treptat, va ajunge să doarmă excelent.
Documente incluse in pachet